Krótkie opowiadania nominowane do Nebuli 2017

Fandom for Robots”, Vina Jie-Min Prasad.
Świadomy robot Computron odkrywa anime, a potem fanfiki. Następnie zaczyna pisać własne. Bardzo zabawne, w ogromnej części napisane jako wymiana maili albo postów na forum, doskonale podrobiony styl.

Welcome to Your Authentic Indian Experience™”, Rebecca Roanhorse.
Drugoosobowa narracja, za którą nie przepadam. Bohater jest Indianinem i przewodnikiem w VR Indian Experience™, czyli pozwala Turystom poczuć autentyczne życie indiańskie. Dopóki jeden Turysta nie poczuje się rozczarowany. Bardzo dobre, niejednoznaczne.

Utopia, LOL?”, Jamie Wahls.
A tu z kolei bohaterka jest przewodnikiem po przyszłości i odbiera kolejnego zamrożeńca z naszych czasów. Przewodnik nie jest całkiem taki, jakiego oczekiwalibyśmy, my XXI-wieczni homo sapiens. Dość ładne, dość oczywiste.

Clearly Lettered in a Mostly Steady Hand”, Fran Wilde.
W drugiej osobie i trybie rozkazującym, narrator jest bowiem przewodnikiem (oni to robią specjalnie?) po bardzo szczególnej wystawie. Minimialistyczne, prawdziwie mroczne, niepokojące.

The Last Novelist (or A Dead Lizard in the Yard)”, Matthew Kressel.
Wiekowy pisarz, ostatni z tego rodzaju, przylatuje na odległą planetę, żeby tam umrzeć, a przy okazji skończyć jeszcze jedną powieść. Aluzje są bardzo oczywiste „I imagine wistfully what it must have been like in the ancient days, when authors were renowned across the Solar System, welcomed as if we were dignitaries from alien worlds. Now mentshen revere only the grafters and sense-folk for sharing endless arrays of vapid experiences with their billion eager followers.” Następnie spotyka miejscową dziewczynkę. Mocno naciągane, profesjonalnie duszoszczypatielne.

Carnival Nine”, Caroline M. Yoachim.
O swoim życiu opowiada nakręcana dziewczynka, a potem kobieta. Cudownie zaskakujące, błyskotliwe, pod koniec nadmiernie łopatologiczne, bez ostatnich dwóch akapitów byłoby lepsze.

Najoryginalniejsze z tego jest „Clearly Lettered”, naprawdę przejmujące zimnym dreszczem. „The Last Novelist” powinno być zdyskwalifikowane za tendencyjność i bezsens. Mam nadzieję na Nebulę dla „Carnival Nine”, a jeśli nie, to obstawiam wygraną „Indian Experience”.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s